top of page

Gråstarr, eller katarakt, är en folksjukdom som beror på naturligt åldrande av ögats lins. Linsen blir brunare och grumligare och synen blir sämre och sämre. Man kan också få förändrat färgseende, bli mer närsynt och lätt bli bländad.

Gråstarr

Maculadegeneration, eller ”gula fläcken” som det ofta kallas, är en ålderssjukdom som drabbar gula fläcken. Det finns en våt form av maculadegeneration som ofta ger en snabbt tilltagandesynnedsättning och ”krokseende”.

Gula fläcken

Glaukom beror på att synnerven skadas, ofta för att trycket i ögat är för högt. Det är svårt att själv upptäcka sjukdomen då synskärpan oftast är normal. Om bara ett öga är drabbat kompenserar det andra ögat och det kan gå lång tid innan sjukdomen upptäcks.

Glaukom

Efter en gråstarrsoperation är det relativt vanligt med efterstarr. Vid gråstarrsoperationen byts ögats lins ut mot en plastlins. Den nya linsen läggs i den påse

(kapsel) som den naturliga linsen låg i tidigare. Påsen är i början klar, men kan med åren bli grumlad, och efterstarr uppstår.

Efterstarr

Rött öga kan bero på många saker. Ögoninfektion kommer oftast i båda ögonen, det kan komma kladd ur ögonen och skava.

Ögonlocksinflammation ger röda ögonlockskanter, ofta har problemen pågått en längre tid och det kan vara kladdigt framför allt på morgonen.

Rött öga

Vagel innebär att det blir en inflammation i en körtel i ögonlocken. Det blir som en finne i ögonlocket. Den brukar försvinna av sig själv men det kan ta upp mot ett halvår. Massage med varma kompresser morgon och kväll kan hjälpa.

Vaglar

Behandlingar